Blog

AYNA KARŞISINDAKİ KIZ “GIRL BEFORE A MIRROR – PICASSO

Resmin kahramanı Picasso’nun 30’lu yıllarda birçok eserine konu olan, o dönemdeki genç metresi Marie-Thérèse Walter’dır. Picasso genç kadını bir ayna karşısında kendi görüntüsüne bakarken resmetmiştir.

Aynanın karşısında eflatun bir ten rengi ile betimlenmiş genç kadın, hem yandan hem de önden görüntü sağlayacak bir yüz ile çizilmiştir. Kadının başının çevresinde yer alan açık renk tonlar sanki bir azizenin halesiymiş gibi görünüm sergiler. Yüzü profilden görünen kısmının yanında diğer yarısı da sanki karşıdan görünüyormüş gibi parlak sarı ile gösterilmiştir. Yüzün bu yarısı diğer ‘doğal görünüme sahip’ olan kısma göre daha renkli ve makyajlıdır. Kırmızı ile boyanmış dudakları, allığı ve yeşil renkle boyanmış göz kapağı genç kadının makyajlı halini yansıtmaktadır. Bu iki farklı betimleme Marie-Thérèse’in hem sakin hem de canlı hallerini bir arada yansıtır gibidir. Ayrıca bu iki farklı gösterim Marie-Thérèse’in masum bir kızdan kadınlığının farkında bir insana dönüşmesini de yansıtır.

Figürün sol taraftaki görüntüsünde Picasso’nun kübizm etkisinde tasarladığı vücut hatlarını ilginç şekilli formlarla görürüz. Bu ilginç betimlemeye rağmen Marie-Thérèse’in vücudunun kadınsı çekiciliği (açık renk teni, yuvarlak karnı ve göğüsleri) kendini gösterir. Öte yandan aynada görülen görüntü bundan oldukça farklıdır. Öncelikle figürün yüzü soldaki gibi doğal ve canlı değildir. Açık renkli ten yerini koyu tonlara, ifadeli gözleri ise yerini karanlık çukurlara bırakmıştır. Aynı zamanda aynadaki figürün vücut hatlarının da bozulmuş ve orantısızlaşmış olduğu görünmektedir.

Aynadaki figür büyük olasılıkla Marie-Thérèse’in aynada kendini izlerken farkına vardığı yaşlılığıdır. Genç ve güzel görüntüsüne rağmen aynada yansıyan geleceğidir. Gösteriş ve gururun aynadaki ters yansıması seyirciye gösterilmektedir. Dünyadaki herşeyin olduğu gibi güzelliğin ve gençliğin de bir sonu vardır. Bunu aynadaki görüntüsünde keşfeden Marie-Thérèse, ressam ve seyirci ile birlikte bu şok edici deneyimi paylaşmaktadır.

Sade bir geriplan yerine baklava desenleri ile bezenmiş karmaşık bir zemin seçen Picasso aslında bu görüntü ile bir Harlequin karakteri giysisine öykünmektedir. İtalyan Komedi Tiyatrosu’nun (Commedia dell’Arte) klasik karakterlerinden olan Harlequin ile kendini özdeşleştiren Picasso burada bir oyuncu olmak yerine genç kadının fiziksel ve ruhsal dönüşümüne şahit olan bir seyircidir aslında.

Gitarlı Harlequin “Harlequin with a Guitar” – Picasso (1918)
Harlequin – Picasso (1915)
Harlequin – Picasso (1917)

Konum: Modern Sanat Müzesi “Museum of Modern Art (MoMA)”, New York
Tarih: 1932
Dönem: Modernizm
Akım: Kübizm “Cubism”

2 Comments

Adsız için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""><abbr title=""><acronym title=""><b><blockquote cite=""><cite><code><del datetime=""><em><i><q cite=""><strike><strong> 

error: Icerik kopyalanamaz!