Blog

BİR KIŞ SABAHI MONTMARTRE BULVARI “THE BOULEVARD MONTMARTRE ON A WINTER MORNING” – PISSARRO

Fransa’da İzlenimcilik akımının babası sayılan Pissarro, birçok İzlenimci ressama (Monet, Renoir, Degas gibi) önderlik etmiş ve sonrasında gelecek Art-İzlenimcilik akımının dört büyük temsilcisi Cézanne, Gauguin, Van Gogh ve Seurat’yı derinden etkilemiştir. İlk başlarda Paris’te akademik geleneklere uygun olan eserlerin sergilendiği Paris Salon’a uygun eserler üretmiş olsa da, daha sonraları ustası Camille Corot’nun da etkisiyle daha çok açıkhava resmi “en plein air” (bknz. Gelincikler “Poppies” – Monet ve Le Moulin de la Galette’te Dans “Dance at Le Moulin de la Galette” – Renoir) türünde peyzaj ağırlıklı dış mekan resimlerine yönelmiştir. Eserlerinde gördükleri karşısında edindiği ilk izlenimi kaybetmeden geniş ve rahat fırça darbeleri ile yansıtmaya çalışma çabası İzlenimcilik’in ortaya çıkışına ve gelişmesine büyük katkıda bulunmuştur. Yaratıcılığı ve sıradışı bakış açısı sayesinde Pissarro, doğanın resmedilişine dair insanlardaki gerçekçi görünüm beklentisini tamamen ters çevirmiş; hayalgücüne ve izlenimlere yer vermiştir.

1880’lerin sonunda Paris’te Grand Hôtel de Russie’de bir oda kiralayan ressam, iki büyük bulvarın keşisiminde kalan bu binada Paris’in en büyük bulvarlarını doğrudan penceresinden gözlemleme şansına erişmiştir. Pissarro’nun amacı aslında tam olarak güvenli bir bakış açısından şehri resmetmektir. Azalan görüşü ve dış mekanda resim yapmanın zorlukları sebebiyle seçtiği otel odası onun için ciddi anlamda çözüm sunmuştur.

Pissarro odasından görünen dönem Paris’inde sanatçıların ağırlıklı olarak toplandığı Montmartre bölgesindeki Montmartre Bulvarı’nı ağırlıklı olarak resmetmeye başlar. Tam 14 eserden oluşan “Montmartre Bulvarı” tabloları aynı bakış açısından şehri günün farklı saatlerinde, farklı mevsimlerde ve hava olaylarında görünümünü yansıtmıştır. Pissarro bu eserleri üreterek İzlenimci ressamların temel amacı olan ışık ve hava olaylarının görüşümüze yansımasını en güzel şekliyle ortaya koymuş olur.

Yağmurlu Öğledensonrada Montmartre Bulvarı “The Boulevard Montmartre Afternoon In The Rain” – Pissarro

İlkbahar Sabahında Montmartre Bulvarı “The Boulevard Montmartre On Spring Morning” – Pissarro

Gece Montmartre Bulvarı “The Boulevard Montmartre At Night” – Pissarro

Tüm eserlerde ortak olan geniş bulvarın ileri doğru daralan görünümü, bulvarı çevreleyen yüksek binalar, yol boyunca devam eden ağaç sıraları basit ama etkili bir kompozisyon çizer ve yüksek bir açıdan resmedilmiş olmasının etkisiyle daha canlı görünen bir eser ortaya çıkarken seyirci kendini sanki pencereden şehre doğru uzanmış gibi hisseder. Bulvarın kenarlarındaki ağaç sıraları ve onlara paralellik gösteren bacalar, resmin derinliğine doğru uzanır ve perspektife katkıda bulunur.

Söz konusu eser bir kış sabahında bulvarın görünümü betimler. Bulutların ve sisin arasından süzülen soluk kış güneşinin bulvar üzerindeki yansıması eserde genel olarak dingin bir atmosfer oluşturur. Bunun yanı sıra, bulanık fotoğraflardan alınmış gibi belli belirsiz resmedilmiş figürler resimde geniş yer tutar. Son derece basit ve az sayıda, geniş fırça darbeleri ile resmedilmiş atlı arabalar, yayalar, lambalar, dükkanlar ve şehre dair diğer ayrıntılar, şehrin kalabalığı ve hareketli yapısını öne çıkarır. Pissarro’nun bu eserleri dolayısıyla Paris caddelerindeki günlük yaşamın yansıtılması için de güzel örnekler oluşturur.

Konum: Metropolitan Sanat Müzesi “The Metropolitan Museum of Art”, New York
Tarih: 1897
Dönem: 19. Yüzyıl
Alt Grup: İzlenimcilik “Impressionism”

1 Comment

mustafa için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""><abbr title=""><acronym title=""><b><blockquote cite=""><cite><code><del datetime=""><em><i><q cite=""><strike><strong> 

error: Icerik kopyalanamaz!